Smultronbok

En bokblogg som handlar om de böcker jag läser. Jag är allätare och läser allt från deckare till klassiker, fakta och skönlitteratur.

Nelson Mandela - Tolerans och ledarskap av Sten Rylander

 
En ganska torr fakta bok som sakligt berättar om Mandelas liv från början till 2012. Det underlättar om man kan lite om Afrikas och Sydafrikas historia sedan tidigare då det är mycket namn på organisationer och personer som har påverkat Apartheidrörelsen och det blir lite svårt att hänga med. Lite som att läsa Dostojevski. Språket i sig är inte svårt och man har har behållning av den av om man inte kan så mycket sedan tidigare. Jag hade förväntat mig att få en biografi med upplevelse, anekdoter och känslor. Det är det inte. Och när det inte blir som man väntat sig så blir det alltid lite sämre. 
Som lärobok om Sydafrikas resa från apartheid till demokrati fungerar den utmärkt. 
 
Betyg 3
 
 http://www.bokus.com/bok/9789175450407/nelson-mandela-tolerans-och-ledarskap/
 
 
 
Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar: